Οι προκλήσεις της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης και πως να τις εντοπίσουμε – Μέρος 2ο

3. Τεχνικές δυσκολίες…από το πουθενά!

Μολονότι η τεχνολογία συνοδεύει την εκπαιδευτική διαδικασία εδώ και χρόνια, είναι αλήθεια ότι, ακόμα και, υπό απολύτως ελεγμένες συνθήκες, μπορούν να ανακύψουν ξαφνικά τεχνικές δυσκολίες. Ως συνέπεια, κατά τη διαδικασία τηλεκπαίδευσης, η οποία βασίζεται εξ’ ολοκλήρου στην τεχνολογία, εκπαιδευτικοί και μαθητές, θα έρθουν, κάποια στιγμή αντιμέτωποι με τέτοιου είδους προβλήματα. Κακή σύνδεση στο Διαδίκτυο, ιοί, δυσκολία πρόσβασης στην εκπαιδευτική πλατφόρμα και άλλα πόσα…

Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να αφιερώσουμε χρόνο στο να ετοιμαστούμε πριν το διαδικτυακό μας μάθημα. Ας ελέγξουμε όλους τους κωδικούς πρόσβασής μας ώστε να είναι σωστοί για κάθε πλατφόρμα. Καλό θα ήταν επίσης, να συνδεθούμε λίγο νωρίτερα από την ώρα του μαθήματος μας. Αυτό θα μας δώσει το περιθώριο να επιλύσουμε τυχόν προβλήματα σύνδεσης που μπορεί να προκύψουν.

Όσον αφορά συνεδρίες με περισσότερα άτομα, θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει μια διαθέσιμη πλατφόρμα που θα εξυπηρετεί ως άμεση βοήθεια προς το μαθητή, περιλαμβάντας απαντήσεις σε πολύ συχνές απορίες, ή συμβουλές ως προς το πώς να λυθεί ένα απλό τεχνικό πρόβλημα. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει μέσω chat ή email. Μια τέτοια βοηθητική εφαρμογή, θα μειώσει σε μεγάλο βαθμό τις διακοπές προς επίλυση απλών προβλημάτων που γίνονται μέσα στο μάθημα.

Ένας άλλος τρόπος που σίγουρα θα περιορίσει την εμφάνιση ξαφνικών, τεχνικής φύσεως προβλημάτων, θα ήταν να κατευθυνθούμε προς μια διδασκαλία βασισμένη σε project. Μετά από λεπτομερή περιγραφή και καθοδήγηση από το δάσκαλο, εάν τους δοθεί μια συγκεκριμένη εργασία, όλοι οι μαθητές θα μπορούν να εργαστούν με το δικό τους ρυθμό, χρησιμοποιώντας όλες τις διαθέσιμες πηγές. Εάν, λοιπόν, είσαι μαθητής, αξίεζει να προτείνεις κάτι τέτοιο στους καθηγητές σου. Η μέθοδος αυτή ενσωματώνει την τεχνολογία όσον αφορά στην ολοκλήρωση της εργασίας, αλλά επιτρέπει παράλληλα στον κάθε μαθητή να δουλέψει ανεξάρτητα με το δικό του ρυθμό εκτός διαδικτυακής τάξης.

4. Απομόνωση. 

Η τηλεκπαίδευση συνοδεύεται άρρηκτα από το αίσθημα μοναξιάς. Μακριά από την ενέργεια που υπάρχει μέσα σε μια τάξη και την παρέα με τους συνομήλικους, είναι φυσικό ότι το αίσθημα της μοναξιάς θα αρχίσει να επηρεάζει ακόμα και τους πιο δυναμικούς μαθητές. Ακόμα και εάν δεν το παραδέχονται, η πλειοψηφία των μαθητών και των δασκάλων θα προτιμούσαν πάραυτα να επιστρέψουν στο σχολείο παρά να μένουν κολλημένοι μπροστά σε μια οθόνη. 

Οι περισσότεροι από τους παραδοσιακούς τρόπους διαβάσματος, όπως το διάβασμα ή η ανταλλαγή ιδεών μέσα σε ομάδα, μαζί με τον εμπλουτισμό της σκέψης που προσφέρουν, δύναται να εξαφανιστούν κατά τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης. Η δέσμευση του μαθητή προς τη μάθηση θα αρχίσει και αυτή να φθίνει. Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές πρέπει να προσπαθήσουν να διατηρήσουν τη δυναμική του μαθήματος ακόμα και στο διαδικτυακό περιβάλλον. Κάτι τέτοιο, μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω:

  • Συντονισμού ομαδικών δραστηριοτήτων μέσω chats rooms και χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το cloud προς ανταλλαγή υλικού.
  • Του προσώπου μας και της φωνής μας όσο το δυνατό περισσότερο κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης.
  • Οργάνωσης τακτικών ελέγχων ανά μαθητή, με προσωπική συνομιλία καθηγητή και μαθητή, όταν νιώθουμε ότι το ενδιαφέρον μας όσο πάει και ελαχιστοποιείται.

Η τηλεκπαίδευση αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια πρόκληση. Αποτελεί, όμως και μια ευκαιρία να πειραματιστούμε, να μάθουμε και να ανακαλύψουμε τι εξυπηρετεί καλύτερα κατά την τηλεκπαίδευση. Είναι μια περίοδος που μπορούμε να βρούμε νέες λύσεις σε οποιοδήποτε πρόβλημα. Ας παραμένουμε ανοιχτοί ως προς τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στην τηλεκπαίδευση, ας μην ξεχνάμε όμως τους στόχους μας και τους πάρα πολλούς καινοτόμους πια τρόπους που θα μας βοηθήσουν να τους φτάσουμε.

0
Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *